Biuro Prasowe

Pisanie nie polega jedynie na wyrażaniu myśli, to także głęboka zaduma nad wymową każdego słowa. Paulo Coelho, Czarownica z Portobello

Człowiek żyje po to, aby tworzyć!

Nic nie jest tak potężne jak idea, której czas właśnie nadszedł. Takim przesłaniem, zaczerpniętym od Wiktora Hugo, zakończyła się w Poznaniu kampania społeczna „Praca? Lubię to!”, wspólna inicjatywa YouNick oraz Uniwersytetu SWPS. Przez blisko 7 miesięcy ponad 1000 osób skorzystało z wiedzy i doświadczenia 50 prelegentów – psychologów, coachów, uznanych praktyków biznesu oraz ludzi, którzy pracują i żyją z pasją. Od maja do listopada br. podczas wykładów, prelekcji, warsztatów oraz imprezy plenerowej na Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania pracodawcy, pracownicy i studenci nie tylko poznali przełomowe koncepcje związane z tworzeniem przyjaznych i innowacyjnych miejsc pracy, ale także sposoby na rozwój własnego potencjału i talentów.

Gościem specjalnym ostatniego spotkania kampanii „Praca? Lubię to!” był Mateusz Zmyślony, twórca i dyrektor kreatywny Grupy ESKADRA, bliski współpracownik prof. Jerzego Hausnera. W siedzibie Uniwersytetu SWPS z ogromną pasją i przekonaniem opowiedział o kryzysie idei, który od dawna trawi kapitalizm oraz o stworzonej wspólnie z profesorem koncepcji gospodarki relacyjnej tzw. Open Eyes Economy, która jest przeciwwagą dla dominującej obecnie ekonomii chciwości. Po raz pierwszy w Poznaniu zaprezentował przełomowe modele „firma-idea”, „marka-kultura” oraz „miasto-idea”, które opierają się na trzech najważniejszych, równorzędnych wartościach: zrównoważonym rozwoju, ekologii oraz wrażliwości społecznej. Z uczestnikami kampanii podzielił się także wnioskami płynącymi z zakończonego dwa tygodnie temu w Krakowie międzynarodowego forum poświęconego ekonomii wartości, które zgromadziło kilkaset najwybitniejszych przedsiębiorców, naukowców i działaczy społecznych z Polski i zagranicy. Jednym z nich było przekonanie o konieczności tworzenia nowego rodzaju marek, tzw. wise brandów, dla których najcenniejsze będzie zaufanie klientów, uczciwość oraz przydatność społeczna, traktowane jako fundamenty zyskowności firmy oraz jej stabilnego, długoterminowego rozwoju. Ta nowa optyka jest związana m.in. z przebudzeniem konsumentów, którzy nie chcą być już dłużej zasobami ani grupami docelowymi, targetami. Chcą za to wiedzieć, co i od kogo kupują, aby dzięki temu dokonywać mądrych wyborów i mieć wpływ na otaczających ich świat. Świat, w którym nie boimy się dyskutować o naszych problemach gospodarczych i społecznych i szukamy wspólnie sposobów na ich rozwiązanie.

Równie ważne zagadnienia poruszyła podczas konferencji Żaneta Poirieux, założycielka Human Integral Instytut, przedsiębiorca, mentorka rozwoju zawodowego i osobistego, organizatorka konferencji „Firma z Duszą”. W oparciu o coraz popularniejszą koncepcję Frederica Laloux, autora książki „Pracować inaczej”, przedstawiła dotychczasowe etapy rozwoju ludzkiej świadomości i organizacji. Od czerwonego, charakteryzującego struktury mafijne czy gangi, poprzez bursztynowy kojarzony z kościołem i armią, pomarańczowy opisywany jako maszyna – korporacja, zielony, w którym dominuje klimat oparty na szacunku i wartościach społecznych, aż do najnowszego – podejścia turkusowego. Zakłada ono działanie organizacji jak żywego, samoregulującego się organizmu. Ludzie funkcjonują w niej harmonijnie dzięki wspólnemu systemowi wartości oraz wysoko rozwiniętej kulturze komunikacji. Dla pracowników nie tworzy się zakresów obowiązku, a decyzje są podejmowane szybko i elastycznie w oparciu o kreatywność, odpowiedzialność i zaufanie. W turkusie panuje przekonanie, że dobre życie przyniesie sukces i pieniądze, a nie odwrotnie. Żaneta Poireuix przekonywała słuchaczy, że człowiek urodził się po to, aby tworzyć. I że turkusowi liderzy, dbający o rozwój własny oraz swoich zespołów, to przyszłość biznesu, bo ich działania pozwolą ludziom odnaleźć w pracy sens życia, godność i radość tworzenia.

O swojej drodze do pracy i życia z pasją – studiach na Politechnice Poznańskiej, współpracy z Polskim Teatrem Tańca oraz pierwszej firmie założonej w piwnicy – opowiadał na Uniwersytecie SWPS Piotr Voelkel, współzałożyciel uczelni oraz współwłaściciel Grupy Kapitałowej VOX. Uczestnikom konferencji poradził, aby „nie bali się bać”, a z lękiem radzili sobie zdobywając wiedzę i wyzwalając własną zaradność. Przekonywał także, że nasz osobisty sukces może być także sukcesem innych ludzi i że trzeba szukać rozwiązań, które będą dawały korzyści wszystkim – przedsiębiorcom, pracownikom i klientom. Wielokrotnie podkreślił w swoim wystąpieniu wagę ludzkiej wolności, która daje nam siłę do zmieniania świata na lepsze. Natomiast o tym, żeby dobre rzeczy przychodzą do tych, którzy idą, mówiła na konferencji współorganizatorka kampanii Dagmara Nickel, prezes YouNick. Podczas prelekcji zdradziła słuchaczom swoją receptę na sukces życiowy i zawodowy. Pokazała, że aby przełamać wewnętrzny strach, trzeba przenieść uwagę z celu na drogę, dostosować tempo do swoich możliwości i skupić się na własnych zasobach. Zachęcała także do zmiany myślenia o porażkach, na które po prostu trzeba dać sobie przyzwolenie. Niezwykle interesująco o pracy-marzeń dla najlepszego pracodawcy na świecie opowiedział w Poznaniu Mateusz Zięba, od ponad 6 lat związany z firmą Google. Z humorem zaprezentował dwie ścieżki procesu rekrutacyjnego swojego pracodawcy oraz opisał, jak wygląda biuro koncernu w szwajcarskim Zurychu. Odpowiedział także na szereg pytań publiczności o godziny pracy, benefity oraz relacje z przełożonymi i kolegami w jednym z największych międzynarodowych koncernów.

Na ostatnim wydarzeniu kampanii „Praca? Lubię to!” nie zabrakło oczywiście popartej badaniami sporej dawki wiedzy psychologicznej, którą można było zdobyć podczas cieszących się od początku akcji ogromną popularnością wykładów i warsztatów prowadzonych przez wykładowców Uniwersytetu SWPS: dr Konrada Piotrowskiego, Anny Cwojdzińskiej, dr Mirosławy Leopold oraz dr Marcina Kochanowskiego. Część wykładową konferencji zamknął godzinny panel dyskusyjny z udziałem wielkopolskich przedsiębiorców, którzy już dzisiaj tworzą w swoich firmach wyjątkowe, przyjazne środowisko pracy. Na pytania Doroty Krajewskiej-Roszyk z można.pl odpowiadali Joanna Langner–Sobczak z Volkswagen Poznań, największego pracodawcy w regionie, Magdalena Owsiana ze spółki IT Cognifide Polska, Patryk Strzelewicz, współtwórca firmy rodzinnej Q-worshop oraz prezes biura wzornictwa przemysłowego i R&D Mindsailors, Piotr Gajewski z Leroy Merlin, jednej z największych sieci sklepów budowlano-dekoracyjnych oraz Joanna Rubin z NaKawie.pl. Wszyscy uczestnicy panelu podkreślili zgodnie, że nie można stworzyć zyskownego, stabilnego przedsiębiorstwa bez zaufania do pracowników, zapewnienia im odpowiednich warunków i twórczej atmosfery w miejscu pracy, poczucia sensu z wykonywanych obowiązków oraz dumy z firmy, dla której pracują.

Kampania społeczna „Praca? Lubię to!” to wspólna inicjatywa parku technologicznego YouNick oraz Uniwersytetu SWPS. Celem akcji było rozpoczęcie konstruktywnej dyskusji o konieczności tworzenia w polskich firmach i instytucjach innowacyjnych miejsc pracy oraz pokazywanie pozytywnych wzorców, dotyczących zarówno tworzenia przyjaznych przestrzeni do pracy, jak i relacji międzyludzkich opartych na wzajemnym zrozumieniu, szacunku i życzliwości. Projekt był skierowany do właścicieli, kadry zarządzającej oraz obecnych i przyszłych pracowników działających w Polsce firm i instytucji. Od maja do listopada br. w trakcie konferencji, warsztatów i szkoleń swoją wiedzą oraz dobrymi praktykami dzielili się eksperci ze świata nauki i biznesu, przedstawiciele firm oraz osoby, które pracują i żyją z pasją. Szczegółowe informacje o projekcie są dostępne na stronach www.younick.pl/pracalubieto oraz www.swps.pl/poznan, a także na profilach organizatorów na Facebooku.

Patronat honorowy nad kampanią „Praca? Lubię to!” objął Prezydent Miasta Poznania, a patronami medialnymi akcji byli: dziennik Puls Biznesu, portal Odpowiedzialnybiznes.pl, dziennik regionalny Polska Głos Wielkopolski, magazyn Strefa Biznesu, gazeta i portal Naszemiasto.pl, telewizja WTK oraz portal Epoznan.pl.

 

Organizatorzy kampanii „Praca? Lubię to!”:

YouNick (dotychczas Nickel Technology Park Poznań) – został założony w Złotnikach w 2006 r. przez wielkopolskich przedsiębiorców Mariana i Dagmarę Nickel. Od 10 lat stanowi miejsce wspierające innowacyjne jednostki i biznesy z szeroko rozumianego biosektora oraz branży ICT. Na jego terenie działa obecnie blisko 60 firm, zatrudniających ponad 600 osób. 100 miejsc pracy powstało także w założonych przez YouNick ponad 20 innowacyjnych spółkach portfelowych. W 2014 r. zmienił nazwę i filozofię działania. W centrum wszystkich aktywności postawił człowieka – najemcę, pracownika, inwestora, pomysłodawcę i odbiorcę innowacji. Oferuje unikalne na skalę kraju usługi związane z finansowaniem nowych biznesów oraz rozwojem innowacyjnych produktów i usług, a także nowoczesną, przyjazną infrastrukturę biurową, magazynową i laboratoryjną. W ubiegłym roku wspólnie z najemcami uruchomił autorski program propracowniczy „HumaNick: Enjoy your workplace!”. W YouNick działa także pierwsze w Polsce przedszkole i żłobek kompetencyjny. Szczegółowe informacje dotyczące jego infrastruktury, założeń i przebiegu procesu inwestycyjnego oraz oferowanych usług są dostępne na www.younick.pl.

Uniwersytet SWPS to nowoczesna uczelnia oparta na trwałych wartościach. Silną pozycję zawdzięcza połączeniu wysokiej jakości dydaktyki z badaniami naukowymi spełniającymi światowe standardy. Uczelnia oferuje praktyczne programy studiów z psychologii, prawa, socjologii czy kulturoznawstwa dostosowane do wymagań zmiennego rynku pracy w pięciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Sopocie, Poznaniu i Katowicach. Obecnie Uniwersytet SWPS kształci ponad 15 tys. studentów. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinach: psychologia (w Warszawie i Wrocławiu), kulturoznawstwo, socjologia, prawo i literaturoznawstwo oraz doktora habilitowanego w dyscyplinach: psychologia (w Warszawie i Wrocławiu) i kulturoznawstwo. Tradycją Uniwersytetu SWPS są cykle otwartych wydarzeń naukowych, popularnonaukowych i kulturalnych. Częstymi gośćmi uczelni są światowej sławy naukowcy, znani artyści i przedstawiciele świata mediów. Jako jeden z najlepszych ośrodków psychologicznych w kraju, Uniwersytet SWPS popularyzuje wiedzę psychologiczną realizując projekt Strefa Psyche (www.strefapsyche.swps.pl) i Strefa Rodzica (www.strefarodzica.swps.pl) oraz wspiera młodzież prowadząc w liceach na terenie całego kraju bezpłatne warsztaty psychologiczne, seksuologiczne i ogólnorozwojowe Strefa Młodzieży (www.strefamlodziezy.pl). www.swps.pl